7/9 Sammanfattning och resa Würtzburg - Hamburg - Kiel - Göteborg - Hem

Snipp snapp snut så var cykelresan slut. Igår var sista dagen vi cyklade. Nu är det tåg och färja hem. 

Reseplaneringen var sådan att vi fick ganska mycket tid i Würtzburg.  Tåget till Hamburg/Kiel avgick först på eftermiddagen. Vi använde dagen till att flanera runt i stan och göra en flodtur på Main.
Slussar behövs definitivt på en del ställen.

Upp till nästan 9 meter över normalvattenståndet har Main stigit.....

Lastkran som användes fram till mitten av 1800-talet.




En del av centrum i Würtzburg.








Här växer druvorna för kommande Franken-viner. De är goda. 

En av flera flodbåtar för rundturer.

Efter 45 minuter var man i en idyllisk förort till Hamburg. 



Tåget avgick vid 15:30 och det var kväll och mörkt när vi anlände Hamburg. Med GPS var det dock enkelt att hitta till hotellet. Efter en frukost på ett närbeläget kafé vandrade vi runt i Hamburg några timmar innan avfärd till Kiel.






Alstern, som är en sjö mitt i Hamburg,  är ett område för rekreation. Promenerande, joggning, segling och paddling är några av aktiviteterna. 





Med liten bil spelar det ingen roll om man parkerar på tvären. 

Cyklar att hyra, såsom i många Tyska städer. 

Sluss mitt inne i Hamburg. 







Vi vandrade runt i Hamburg några timmar och på eftermiddagen tog vi tåget sista biten till Kiel.  Väl framme där konstaterade vi at det var nästan två timmar till båten avgår. Så vi beställde en öl var på puben. Plockade upp biljetten och såg att det bara är 50 minuter kvar. Båten går 17:45 och inte 18:45 som den gör övriga veckodagar..... Det blev resans snabbaste öl och vi hann gott och väl till båten. 
Tänk annars känslan när man kommer dit 55 minuter innan förmodad avgång och ser den på väg ut från hamnen.....

Sammanfattning:
Ca 14 dagar på cykel samt några få vilodagar därtill.
Åtskilliga tusen höjdmeter. Ca 85-90 mil. 


Kuperad terräng: Jämfört med resan för 4 år sedan kan man konstatera att mycket backar sliter och det sitter i länge. Det är bara att konstatera att jag underskattat påfrestningarna i kuperad terräng. 

Värmen: Backarna tillsammans med +30 och lite till i skuggan gör att det blir väldigt ansträngande. Ofta är man ju dessutom inte i skuggan. 

Vikten: Bagaget inklusive laptop med laddare (1900g), en guide-bok (700g) och ett blocklås (1300g) gjorde att totalvikten landade på ca 19-20 kg. Finns ju potential att banta bagaget.
Cyklistens vikt (d.v.s. min egen vikt) var i stort sett densamma innan som efter cyklingen. Förhoppningsvis dock bättre tränad nu. 

Övernattningar: Ibland bokade vi hotell i förväg dagen innan, men oftast gjorde vi det lunchtid samma dag. Då var det ganska lätt att bedöma hur lågt man orkar/vill cykla. Vi stod aldrig utan logi, det ordnade sig alltid. 

Navigation: Vi använde oss av cykelleder som är skyltade, Google Maps och GPS på cykeln. Var och en med sina fördelar och nackdelar. Översikten på GPS är svår, skärmen är för liten och det går för långsamt. Där är Maps bra att ha. Tro inte att de visar samma vägval. Tro heller inte att vägvalen är de optimala. Kritiskt granskande måste ingå. Ibland är valen som görs både av Maps och GPS liter underliga. 

Betalsystem: Tro inte att det går att betala med kort i Tyskland. Mer undantag än regel. Cash is king. 

Roligt, slitigt och trassligt ibland. Väldigt varierad cykling. För mycket packning. Och roligt att komma hem! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

5/9 Berching - Langensenn

4/9 Kelheim - Berching